
 

 French Journal For Media Research – 2/2014 – ISSN 2264-4733 

------------------------------------------------------------------------------------ 

 

 

1 

 

SCREENING THE THAW ERA: ROMANIAN TELEVISION IN THE 60S AS A 

PUBLIC SERVICE TELEVISION 

 

Alexandru Matei 

Assistant Professor 

  Lumina University, Bucharest 

New Europe College Fellow, Bucharest 

 

 

Résumé  

 

Cet article a pour but d’évaluer le rôle de la télévision roumaine dans la modernisation 

de la société à partir du début des années 1960 et jusqu’à la montée en puissance de la 

dictature de Nicoale Ceausescu, dix ans plus tard. La discussion vise trois aspects 

conjoints de cette modernisation : la dimension économique, la dimension sociale et la 

dimension culturelle. Des études sociologiques sur les publics, des données empiriques 

sur la couverture télévisuelle du territoire et des recherches d’archives sur les échos des 

diffusions télévisées montrent l’image d’une société clivée entre une couche urbaine 

grande consommatrice de culture classique en quasi-synchronie avec les habitudes 

urbaines occidentales et une couche majoritaire, rurale ou périurbaine. Toutes ces 

données rangent la télévision roumaine, avant 1973 du moins, plutôt du côté des 

télévisions publiques européennes que du côté d’un outil de propagande communiste. 

Ainsi peut-on affirmer que la télévision fut, avant le début des années 1970, l’une des 

premières institutions européennes dont les principes furent plus ou moins similaires à 

travers toute l’Europe. 

 

 

Mots clés 

Télévision roumaine, ère du dégel, les années 60, télévision européenne, Roumanie 

socialiste        

 

 

Abstract  

 

This paper focuses on the role of the Romanian Television in modernizing the 

Romanian society from the beginning of the 60s up to the rise of Ceausescu’s 

dictatorship, one decade later. The paper discusses three interrelated aspects of the 

issue: economical, social and cultural. Early studies on audience, official political 

references to television, as well as empirical data about television consumption and 

archival research on the echoes of television as a new cultural media in the press show 

that, during the1960s, Romanian society, cleaved between a thin urban middlebrow and 



 

 French Journal For Media Research – 2/2014 – ISSN 2264-4733 

------------------------------------------------------------------------------------ 

 

 

2 

 

highbrow class, and a thick rural and peri-urban class, witnessed a partial 

synchronization with social and cultural urban life in western European countries. 

Romanian Television, at least before 1973, proved to be more like a version of 

European public service televisions than a political and ideological communist 

propaganda and it can be thus considered one of the first and, of course, the most salient 

European institutions whose principles were more or less common across Europe.  

 

 

Key words  

Romanian television, Thaw Era, Socialist sixties, European Television, Socialist 

Romania  

 

 

Romanian Thaw Era : economy, society and culture 

 

On one hand, an overall uplift of the economy – and a more balanced relation between the 

consuming and accumulation funds as a result of a significant increase pace designed as “the 

Romanian miracle” – resulted in an improve of the material culture in the Popular Republic of 

Romania. This is not a specific Romanian phenomenon, as some recent researches prove1. 

What is specific, instead, to Romania (except of Yugoslavia, of course), is the conquest of a 

political autonomy towards the Soviet Union, firstly marked by the withdrawal of the Soviet 

troops from the Romanian territory in 1958 It convinced the Romanian communist power to 

seek support and legitimacy within the Romanian society itself: the Thaw Era in Romania 

began less as a series of changes at the top level of the Party, but more as a cultural and 

economical stance of de-sovietization, a return to the cultural and historical national 

patrimony and a febrile search for renewing partnerships with Western powers. Partial de-

sovietization is obvious to anyone reviewing the printed press of the 1960s, and many 

historians point to this process when talking about the Romanian communist era. The political 

landmarks of this movement are given by Malita and Giurescu (Malita and Giurescu: 2011) 

who consider that the Thaw Era began in Romania in 1962. In 1964 the Romanian Working 

Party stated the equality of all communist parties – regardless of the size of the countries they 

belonged to – in what it has been known ever since as the Declaration of Independence. From 

the economical point of view, the prime-minister, Ion Gheorghe Maurer, refused to undertake 

the so called “Valev Plan”, a Soviet initiative from 1964 which was then trying to organize 

the economy of the communist Eastern Europe, following a regional “economical 

specialization” and assigning to Romania the role of an extensive agricultural country. The 

rapid pace of industrialization could keep its way and raise hopes for higher incomes within 

                                                 
1Television is a typical post-Stalinist institution, as some historians emphasize. I think mainly of Paulina 

Bren’s book, The Greengrocer and his TV. The Culture of Communism after the 1968 Prague Spring, which 
depicts everyday life in Czechoslovakia after the August 1968 invasion. Other books have been published over 
the past decade in the same line, edited by David Crowley and Susan E. Reid. For instance: (2002) Socialist 
Spaces: Sites of Everyday Life in the Eastern Bloc. Bloomsbury Academic; (2012) Pleasures in Socialism: Leisure 
and Luxury in the Eastern Bloc. Northwestern University Press ( but this concerns only URSS and 
Czechoslovakia). 



 

 French Journal For Media Research – 2/2014 – ISSN 2264-4733 

------------------------------------------------------------------------------------ 

 

 

3 

 

one of the poorest and the most rural of all European nations (see Crowther:1988 and 

Murgescu:2010). The distancing from the Soviet guardianship opened for Romania 

opportunities to cooperate with Western strong economical powers: West Germany had 

become by the end of the 60s one of the strongest Romanian partners, together with France 

and the United States. The Tourism Congress organized in August 1964 in Bucharest gathered 

many Western (and other) journalists in an effort to make them praise the New Popular 

Republic and stimulate the interest for the Romanian touristic attractions: the Black Sea, the 

Danube Delta, the remote traditional culture and way of life, the mountain resorts on Prahova 

Valley, the new urban commodities etc. Some of them reported about Romania on their return 

home, and the official journal of National Journalists Organization published such a selection 

(different articles in Presa noastră:1964). Obviously, this opening couldn’t have been 

initiated without at least the mutual support of people who, in return, felt the de-sovietization 

as a national revival and, in many cases, a personal victory over the foreign repression. We 

can advocate for the idea of a cultural Thaw Era in Romania as a consequence of the two 

upward processes. The distancing from the Soviets and the approach to Western culture and 

economy resulted partly in a re-establishment (on the highbrow cultural level) and partly in a 

reform as attempt to catch up with the mass cultural European trends3. People press 

reappeared, a concern for the material urban culture became sensible, together with a critical 

stance on local and particular institutional faults and flaws: a general review of the official 

Romanian Journalist Organization Journal called Presa noastra (Our press) from its 

beginning – 1956 – up to 1965, when Ceausescu came to power, acknowledges the presence 

of the latter as soon as 1959, and the review of the official Cultural Party Magazine 

Contemporanul testifies the presence of the first in 1962, as a weekly column called 

“Quotidian Beauty” (“Frumosul cotidian”), dealing with exterior and interior architectural 

design, household products, fashion, furniture. Of course, one of the landmarks of this new 

press discourse is the emergence of the TV chronicle in July 1963: six years after the 

Romanian television had begun to broadcast (Contemporanul:28:1963).   

 

However, we have to insist on the partiality of the de-sovietization phenomenon, mainly due 

to the fact that, despite a firm claim of independence towards the disguised imperialism of the 

Soviet Union, the general outlines of the socialist/popular regimes had been designed by 

Moscow. Therefore, talking about “mass culture”2 in the Romanian 60s, we have to identify a 

practical form of the phenomenon in more or less informal frames (as the “factory clubs” 

                                                 
2 I have in mind Dwight Macdonald’s study (1962), Against the American Grain: Essays on the Effects of 

Mass Culture and its both American (Christopher Lasch) and European echoes (in Edgar Morin’s papers, for 
example). In 1959, Irving Howe wrote about mass society in Partisan Review: “a relatively comfortable, half 
welfare half garrison society in which population grows passive, indifferent and atomized (…); in which man 
becomes a consumer, himself mass-produced like the products, diversions and values that he absorbs” 
(Howe:1959:427). The collocation initially designates a negative ethic category, but things change by the end of 
the 1960s, concurrently with the popularization of De Certeau’s (1980) theory about ordinary people’s “tactics 
and strategies” of “making”. Until assimilating the “mass” into the “people” in the official speeches of the 
1970s, the 1960s brought a remarkable, although diffuse concern for ‘mass culture’ and how it arises from the 
occurrence of the collocation in different Romanian press releases. At the end of the 1960s, in Romania were 
being published books that attempted to broach the “esthetic” dimension of the collocation, in order to avoid 
falling into the trap of some excessive politically engaged interpretations. Therefore, these books echo some 
French studies about “stars” (for instance, Edgar Morin’s (1957) Les Stars). See, for example, most of Ecaterina 
Oproiu, the best Romanian TV critic’s books: Un idol pentru fiecare, (An Idol for Everyone, 1970), Greta Garbo, 
biografie (Greta Garbo, A Biography; in collaboration, 1972), 3 x 8 plus infinitul (3 x 8 plus infinity, 1975). 

http://ro.wikipedia.org/w/index.php?title=Un_idol_pentru_fiecare&action=edit&redlink=1
http://ro.wikipedia.org/wiki/1970
http://ro.wikipedia.org/w/index.php?title=Greta_Garbo_(biografie,_Ecaterina_Oproiu)&action=edit&redlink=1
http://ro.wikipedia.org/wiki/1972
http://ro.wikipedia.org/w/index.php?title=3_x_8_plus_infinitul&action=edit&redlink=1
http://ro.wikipedia.org/wiki/1975


 

 French Journal For Media Research – 2/2014 – ISSN 2264-4733 

------------------------------------------------------------------------------------ 

 

 

4 

 

where one could dance, listen to music, play or attend theatre shows, or taking part to 

scientific and professional presentations and conferences, or the new media content – 

television shows) and a phenomenon bearing the same name but tightly linked to soviet-

originated political propaganda interests: amateur artistic movements ideologically directed, 

political mass meetings, patriotic labor. For instance, in 1963, a conference about The Press 

and the Problems of Mass Culture discussed issues about the working class participation to 

cultural and social events, with no reference to the aesthetic meaning of “mass culture” as 

opposed to highbrow culture (Presa noastra:5-6:1963). Romanian media balanced 

incessantly between an aesthetic approach of “mass culture” and a normative (or ideological) 

approach, trying hard to merge the two criteria on the implicit basis of the aesthetical quality 

preeminence over the ideological rightfulness (Potanga:1972). According to this explicit 

position, the socialist human being is a thirsty consumer of highbrow classical culture and of 

contemporary socialist culture, this mix formation making him classical and modern, national 

and universal at the same time. What he rejects – or has to reject – would be precisely the 

modern culture considered on its individualistic potential.   

 

These three nationalist tendencies – political, economical and cultural – had also a particular 

meaning in the European symbolic identity of the Romanians. The national cultural 

“restoration” meant firstly a comeback to the Western cultural patrimony and made up, for 

instance, with the French cultural model. Thus, in 1963, Russian language was not 

compulsorily any more to be studied in schools, where pupils could chose instead other 

foreign languages. Two thirds of them preferred French3. A new cultural and economical 

agreement with France (1963) opened up the way of long lasting cultural exchanges 

suppressed in 1948. This restoration was made possible not only as a result of a more 

autonomous position within the Warsaw Treatise, but also as a new state policy giving up the 

outrageous propaganda characterizing the Stalinist epoch. These last years of Dej’s regime 

were, together with the first years of Ceausescu’s, the less personalized ones. This was the 

decade when institutions prevailed over people, leading them, and when ideological 

straitjackets gave way to a more politically neutral institutional discourse. This is the general 

frame of the Romanian post-Stalinist society in which television appeared.    

 

The crucial conclusion to be drawn is that television, in the Popular Republic – and then 

during the first years of the Socialist Republic of Romania – was not mainly a political 

propaganda instrument. It borrowed instead the features of a Public Service Television (whose 

model was the BBC) and       of national media, as was the case in France (Mustata:2012 and 

Bourdon:1990). If historians of French television insisted upon it having been used especially 

by De Gaulle as the voice of his France, which entailed the ire of many Television employees, 

this institutional reality was not underestimated by Romanian press, where we could find 

these Notes about France in 1964: 

 
“Listening to the succinct but also interesting presentation Mr. Renaud, the vice-

president of ORTF,  made about the concern of this institution about orienting the 

radio and television programmes, we could face the falsity of the idea that the 

capitalist media lacks political content or, to put it briefly, lacks a very neat political 

direction from the State representatives (…) What can be said for sure is that all 

French television programmes serve, often in witty manners, a general interest for 

                                                 
3 Programme called Cinq colonnes à la une, the 3rd of July 196, « A l’Est, du nouveau » - archives INA, BNF, 

Paris. 



 

 French Journal For Media Research – 2/2014 – ISSN 2264-4733 

------------------------------------------------------------------------------------ 

 

 

5 

 

influencing the public towards some precise (political, i.e.) requirements”. 

(Manea:1964:21-22)       

 

This excerpt acknowledges that Romanian television did not seek to oppose itself to 

“capitalist” national televisions but, on the contrary, its representatives were glad to find 

institutionally similarities between the former and the latter. Thus, it is tacitly accepted that 

television doesn’t have antagonist purposes within two antagonistic societies – the capitalist, 

on the one hand, and the “popular democratic”, on the other – but a common objective carried 

out in specific ways which are not, under a closer scrutiny, as different as people may think. 

Why this media convergence concept in terms of institutional policy? Because, it seems to us 

that the general principles of a Public Service Television were accepted in Western Europe 

and in Eastern post-Stalinist Europe as regulatory for the reshaping of a broader cultural 

European society, based on common values beyond opposite (for instance) economical 

policies. In a way, trying to avoid both the political and the economical grip, European 

television embodies an Enlightenment ideal-type institution serving an ideal social body, 

eager to become more cultivated, more tolerant, more citizen-minded.     

 

Between 1946 and 1962 (roughly speaking, as signs of normalization had already appeared 

after 1958), it was a time of terror in which Soviet trails, purges, mass arrests and the changes 

of the social and economic structures set up a new world to whose birth attended, however, an 

old, predominantly rural Romanian society. Romania submitted to the program enforced by 

Moscow, while the occidental cultural and political elites slowly died away. Meanwhile, in 

1958, the Soviet troops retreated from Romania at Gheorghiu-Dej, the Secretary of the 

Central Committee of PCR’s request, accepted by Nikita Khrushchev. A final wave of arrests 

followed. In 1962, the collectivization of agriculture came to an end. The Gheorghiu-Dej 

regime, together with the soviet-inspired social, economical and ideological principles, 

attained a stability which permitted to relax the struggle with the capitalist ‘enemy’, especially 

because a profitable economic relation with it promised the improvement of a precarious 

economy, the most backward in Eastern Europe.  

 

At that moment, Romanian Television had already begun its regular broadcasts, even if only a 

reduced number of privileged people were able to watch them. Up to 1965, and beginning 

with 1960, the number of subscriptions (indicating the number or official TV sets owned by 

people) multiplied by ten: from 50,000 to 500,000. In the next years, the increase pace 

stabilized at 200,000 per year (in a report from 1973, these data appear to be constant from 

1964 to 1973), growing up to around 2,000,000 in the first years of the 1970s (Matei:2013). 

Like elsewhere, watching TV was not always an individual practice. On Wednesdays, for 

instance, RTV broadcasted in the afternoons only, especially for “workers’ clubs”, trying to 

bring television inside the official „mass culture” frame. Television territorial cover was at the 

same time limited to some more urbanized regions and to bigger cities: in 1965, only 40% 

were covered, with better signal in Bucharest and around, especially towards Brasov, in the 

North. Transylvania was better covered (with Brasov, Targu Mures, Cluj, Oradea, Deva) than 

Southern Muntenia and Moldova (excepting Iasi, in Moldova was implemented a system of 

transcievers in the big cities like Buzau, Focsani, Suceava, Botosani, but the signal was poor). 

In Dobrudjea, Constanta received TV programmes, whereas the Nothern half, including 

Tulcea, was not covered. Only Bucharest had, by 1965, more than 10 subscriptions for 100 

people, followed by four Transylvanian cities, Brasov, Cluj, Timisoara, Arad and by 

Constanta, with more than 5%. Overall, Romanians still lacked a televisual culture, in the 

http://en.wikipedia.org/wiki/Nikita_Khrushchev


 

 French Journal For Media Research – 2/2014 – ISSN 2264-4733 

------------------------------------------------------------------------------------ 

 

 

6 

 

countryside this had been an evidence up to the the 1990s, and that is why we are able to 

assert that television broadcasts addressed mainly, in the 60s and even during the next 

decades, cultivated urban public (SRR Archive files:1965). The first article about the new 

RTV was published in the official magazine Presa noastra, quoted above, in 1958, delivering 

a few data about its material basis and its activity. The main area of programming consisted in 

live broadcasting from the two studios of 90 and 400 sqm: theatre, opera, light and classical 

music, dramatizations for children. The sound and image footages are introduced during late 

1960s, and this entailed the beggining of a new stage in the television evolution, that of 

information magazines (Cornescu:1960:31) 

 

Beginnings of a professional Romanian television: a European window  

 

In 1962, Gheorghiu Dej appointed Silviu Brucan director of the Television (officially, his 

office was that of Vice-President of the State Committee for Radio and Television, but he was 

the responsible for Television). Newly returned from the United States, he had been the 

ambassador of the Romanian People’s Republic. He was given free hand to improve and 

direct the investments (Mustata: 2012) and he tightened links with BBC, eventhough, at the 

same time, French television programmes were taken as model. In 1964, when RTV had 

already become an acknowledged  technical and cultural media, Sasa Georgescu wrote in an 

article entitled “Television Newsreel” (“Publicistica de televiziune”) that we  

 
“are living the victory of television all around the world” under the guise of an 

introduction for a short report of the news departement. In addition to the four daily 

newscasts (the main one, the “village” journal, the “pioneers journal” meaning the 

journal for children and the sports news), “our studio realized round table debates 

and this is a television genre most appreciated by the public, which is not at all a 

surprise, given the fact that one of the most successful broadcasts of the French 

television, “Cinq colonnes à la une”, often makes recourse to the same formula”. 

(Sasa Georgescu :1962:56-58).  

 

That is to say, despite the fact that the general outline of the controlled public sphere, created 

to “constructively criticize”, was borrowed from the Khruschev Soviet Union (Crowley and 

Reid: 2012), despite taking Lenin as a source of inspiration for an article about the nature of 

documentaries published in Presa noastra in 1964 (Rupea:1964:11), television programming 

formulas, technical devices as well as audience measurements, did not come from the East, 

but mainly from the West. In an official meeting of the National Council of the Radio-

television from 1973 (the institution had been created by Ceausescu in 1971), the envisaged 

material investments would come preponderantly from the West than from the East (7.2% 

versus 2.7%). In an article about this last topic, M. Demetrescu points out the refined methods 

of audience measurement data and criticizes only its commercial goals. It is obvious that the 

article suggests that developing an audience measurement service would help television and 

radio makers better target their public, not in order to earn more money as western or 

“capitalist” media do, but to educate and inform their public (Demetrescu:1964:35). It is 

worth noting that, during the 60s and afterwards, Western and national data about audience 

coincide. This coincidence, never pointed to explicitly, underlines the popular regimes’ 

impotence to create a new consciousness. On both sides of the Iron curtain, television 

audience enquiries show the need to be entertained, then to be informed and lastly to get 



 

 French Journal For Media Research – 2/2014 – ISSN 2264-4733 

------------------------------------------------------------------------------------ 

 

 

7 

 

cultivated. A list of television audience preferences, published in a collective research focused 

on mass culture, arranges in this order: movies, light and popular music, dramatics, 

entertainment, sports and an information magazine called “Transfocator” (the one which took 

the format of “Cinq colonnes à la une”) (Campeanu:1970:123). 

 

RTV accepted an invitation to the second edition of the Television Festival in Monte Carlo, in 

1962. On the 25th of January, Petre Gheorghe, Vice-President of the State Committee of 

Radio-television, gave an interview in Monte Carlo in order to disseminate data about the 

national television. The interview was broadcast by Tele Monte Carlo and is a good database 

for official data of the first years of RTV. Of the 28-30 broadcasting hours per week, about 

30% was live broadcasting, 50% studio broadcasting and 20% film broadcasting. Each 

evening broadcast was opened by children programmes. On Wednesdays and Sundays there 

were programmes designed to be seen collectively, by workers and respectively by peasants. 

Most part of studio broadcasting consisted of dramas: for children, opera, theatre, music and 

debates (SRR Archive Files:Monte Carlo 1962). It is easy to realize that the RTV programme 

copied the public service television programmes from Western countries and scheduled 

mainly a culture and a cultural entertainment, the differences between the RTV and RTF 

programmes (with which RTV signed a partnership in 1963), as we can infer, consist in the 

dimension and quality of the technical and human resources much more than in a general 

concept about a Western and an Eastern television.      

 

Silviu Brucan was removed in 1965, when Ceausescu came to power, but the investment 

trend in television industry went on an even accelerated pace, together with a general increase 

of Romanian economy and of consumption goods. A breath of consumer society permeates 

Romania in the mid-sixties, when newspapers started inserting advertorials and when the first 

comments upon television advertising were made within the first TV chronicles: in a late 

1963 issue of Contemporanul, advertising spots are criticized for their lack of imagination; the 

trend will be maintained and a few years later the same topic was screened in an information 

magazine (Ileana Costin: 1963:6). Advertising, as well as television itself, was not considered 

to be a capitalist social product, it was their subordination to commercial logics which had to 

be changed. The author of the first TV chronicles did not sign with her real name, Ecaterina 

Oproiu, using as a surname a combination of her daughter’s first name and the first name of 

her husband: Ileana Costin (Radu Cosasu: 2014). But what else could determine a consistent 

improvement of advertorials except for competition in selling products?   

 

Entertainment stakes were given higher concern together with the increase of interest for 

“mass culture” phenomena. More professional articles were emphasizing the need to boost 

cultural and technical quality of TV shows, but there is hardly any explicit ideological 

criticism towards successful musical genres in Western capitalist Europe Romanian media 

should be cautious to. Light music was not criticized in itself, on the contrary, opinions went 

asserting the need to create better light music songs, for an audience tired of the same foreign 

songs clumsily performed by Romanian singers (SRR Archive Files: Legatura cu 

telespectatorii:1964). This is the context for the launching of the biggest Romanian light 

music festival in Mamaia, a brand new Black Sea resort achieved in 1963. At the same time, 

Mamaia festival became a major TV show surviving during the bleak 80s up to the end of 

Ceasuescu era. Mamaia was intensively promoted in Romanian media and the tourism 

conference organized in Bucharest one year later helped extend its promotion within 



 

 French Journal For Media Research – 2/2014 – ISSN 2264-4733 

------------------------------------------------------------------------------------ 

 

 

8 

 

European television: some French television news magazines, including documentaries about 

the new socialist Romania, have never forgotten Mamaia, besides the Danube Delta, 

Bucharest and traditional popular culture. The first Mamaia Festival, in August 1963, was 

allocated, in Contemporanul, some long reports and syntheses, among which a cover article 

signed by Ilie Purcaru in the 6th of September issue. It was then that new musical stars, 

performers and composers, appeared: Aurelian Andreescu, Margareta Pislaru, Dan Spataru, 

Florin Bogardo (Purcaru: 1963: 1). Leisure and money generated entertainment, information, 

traveling, the purchase of industrial products or of semi-cooked food. In 1967 the Romanian 

chain store ‘Gospodina’ (‘The Housewife’) opened; it provided carry-out food. At the same 

time neighborhood restaurants appear and student clubs (in the so-called Houses of Culture). 

In the same year, Pepsi-Cola launches the first bottling line. At the beginning of the 1960s the 

largest stores in Bucharest are inaugurated: ‘Eva’, ‘Adam’, ‘Romarta’ (other big stores, such 

as ‘Unirea’ or ‘Cocorul’, open in the 1970s). The only great store built before 1945, 

resembling Lafayette Galeries, was named in 1948 ‘Victoria’. During the late 60s, ‘Loto’ 

national company used to offer trips to Paris and Rome.  

 

Television history showed not only a partial ethical westernization of the Romanian mass 

culture, but also a discrepancy between a prevalent rural society and a political, scientific and 

cultural elite that gathered inter-war personalities, survivors of Communist prisons, new 

figures of Party intellectuals and young men eager for affirmation. Media discourse persisted, 

partly because of this cultural tension between “low” and “high” cultural and social practices 

inherited from interwar, partly because it took for granted the practices of the public service 

televisions from Western Europe, in elitist convictions: opera, light opera, classical music, 

theatre and diverse dramas were indeed mainstream cultural forms screened by all European 

national televisions, but Romanian audience asked for more folkloric music. At the same 

time, emergent Western “counterculture”, to which European PBS television was reluctant, 

couldn’t be screened in Romania (except for some jazz concerts, during the second half of the 

sixties and the early seventies). Fashion shows were designed to enter the “club culture”, 

where “club” meant entertainment and cultural after-work places. They were aired on TV not 

as autonomous shows, but the presence of fashion topics on printed press and on television, in 

more pleasant layout as years went by, fostered the idea of a mass cultural convergence 

between Western and Eastern Europe.  

 

A Public Service Television ideologically diverted 

 

Finally, during 1971-1973 the official ideology had witnessed a loss of prestige, along with 

the ascent of the consumerist society. Ceauşescu endeavored to retrieve the preeminence of 

politics in a campaign of official speeches and of institutional creation unparalleled in 

neighboring countries. From that moment until 1989 the negotiations between the central 

political power, on one hand, the economic and socio-cultural democratic institutions, and the 

people, on the other hand, had turned into small guerrillas. As a result of these negotiations, 

television eventually lost ground, being almost dissolved between 1985 and 1988 when it 

broadcast ordinary issues only two hours daily; in addition, live transmissions on political 

problems and, exceptionally, sports shows. It’s not all about censorship, but, as I have already 

mentioned, about the conviction that, in fact, television couldn’t serve the consolidation of 

socialism. Here is what a former State Secretary relates with regard to Ceauşescu’s opinion 



 

 French Journal For Media Research – 2/2014 – ISSN 2264-4733 

------------------------------------------------------------------------------------ 

 

 

9 

 

about television towards the end of the regime, when the broadcast had been reduced to two 

hours daily: 

 
“He was being told: ‘Comrade, two hours of television every day, isn’t enough!’ 

And he used to reply: ‘It’s true, we could add some hours; still, education and 

culture can be done only by reading, attending plays and going to exhibitions, and 

not on television, as long as the same show is being watched both by the co-

operating peasant and the scholar. Most popular television broadcasts are 

sportscasts.” (Andrei and Betea, 2011: 143) 

 

Cultural turn draws our attention to practices, habits, survivors’ memory rather than on 

focusing on official documents, noteworthy as far as they determine the practices that they 

refer to. Post-Stalinist (light) Communism, when individual opposition to Power didn’t 

imperil people’s lives immediately, failed to change the evolution of the occidental ethos, 

from the ascendency of great and, in general, compact community identities to the dominance 

of individual sensibility, of small and marginal minority groups and especially to the 

satisfaction felt at owning and using goods. I will try to explain this failure from Bruno 

Latour’s perspective unfolded in his most recent book, Inquiry into modes of existence, 

namely through the theory of the mediations by which we experience the world. Politics, 

economics and science claim that these mediations can be removed from the anthropological 

equation of truth. In an interview taken in the November 2012 issue of Critique, Latour 

contends: 

 
“Fast, early, diffuse universalization – including the theme of progress, as a 

matter of fact – the modernization front, at large, constituted the optimistic 

hypothesis. If we tell ourselves now: ‘Let’s try to understand mediations, necessary 

at least for the achievement of scientific objectivity’, we find that the price of such 

undertaking – like, in other context, the cost of political reliability –, the price that 

must be paid in order to obtain composition effects, becomes astronomical. (…) 

There are no possible recourses, and when economy, for example, attempts to 

produce them, this also costs. If we forget this, we side with ideology” (Latour: 

2012:963).  

 

In Romania, politics attempted to make the first shortcut to ‘truth’ by force, after 1946. The 

price to pay was known, being given the URSS experience, and this price shouldn’t have 

seemed too high compared to previous wars. At the same time, Communism developed a 

whole “scientific mythology” (Boia: 1999), another shortcut to truth. Well, after attaining a 

relative economic independence towards URSS and especially after electing Ceauşescu 

president, the regime pursued a competition policy with the capitalist world, not only on 

moral level (the myth of the scientific objectivity was subordinated to it, because it was 

claimed that only Communism empowered scientists to spread the truths they discovered and 

to make them accessible to everyone), but also on material level. However, estimations 

proved wrong. Khrushchev-originated Thaw Era couldn’t possibly last. Giving up the fierce 

war on capitalist societies and replacing it with an economic competition in which socialist 

society tried to use its enemy’s weapons (material prosperity, social and cultural 

emancipation) were dangerously relying on human being’s self improvement drive. 

Investments in consumer goods, in mass culture infrastructure and finally in reshaping the 

social ethos towards more genuine access to public opinion, eventually proved nothing 

compared with the difficulties of socialist societies to satisfy a set of inner urges strange to the 

Enlightenment ideal-type of the human being, thirsty for culture and for knowledge. Between 



 

 French Journal For Media Research – 2/2014 – ISSN 2264-4733 

------------------------------------------------------------------------------------ 

 

 

10 

 

this historical human type, forged beginning with the end of the 18th century and all along the 

next century, according to two main versions, French and German, and the socialist human 

type, the difference lies in degree, not in nature.  

 

That is why the topic of the free expression of public opinion in a socialist society was largely 

approached at the same time. To criticize what was called “backwardness” in institutional 

policies and in individual attitude, “bureaucracy” or lack of taste across all parts of the public 

sphere became an explicitly encouraged media must from the late 50s, and the drive kept its 

way all along the sixties. The new Constitution from 1965 guaranteed the freedom of public 

opinion. Its 28th article was proudly quoted by the press: “Freedom of speech, of press, of 

meetings and demonstrations is guaranteed to all the citizens of the Socialist Republic of 

Romania”. (Presa noastra: 1965)   

 

This Thaw Era was not meant to last. Television largely conquered the private daily life of 

many Romanians and eventually the Party tried hard to take advantage of the situation. But at 

the same time, as it was designed to entertain more than to educate, it contributed to the 

assimilation of Western culture and delayed the socio-political revolution which Ceauşescu 

intended to produce, fully aware of the fact that the future of Communism and the 

competition with the capitalist ‘free’ world depended on the urgency of its success. Though 

television seemed to accelerate the perception of the real throughout its monopoly on social 

media – when movies, series, varieties, plays, sports and feature reports ‘filled’ beforehand a 

set up schedule which didn’t allow changing the channel –, it slowed down the pace of public 

life, tamed it. Television played the role of a trainer of time and pace whose manifestation 

foiled propaganda by its incorrigible frivolity, rather than serving it. In 1970, television was 

seen by the political power as a ‘huge ideological polyp, with millions of aerials” (Popescu: 

1972: 140). It constantly disappointed Ceauşescu, who denounced the “falling behind’ of the 

press and of people’s conscience in relation to the socialist material achievements. I find the 

passivation of the audience and its political implications extremely interesting in an age when 

activism was exceedingly praised. 

 

What Romanians call today “cultural resistance” was often nothing more than programmatic 

passivity as opposed to the activism embraced by the Communist regime leaded by 

Ceauşescu. From the perspective of social conduct, television contributed more than we 

imagine to opposing an individualizing passivity to ideological activity. Thus we should talk 

about politically connoted, marginal conduct – in the sense that social behavior was somehow 

distant, lazy in relation to the socialist ethos – rather than about cultural resistance conceived 

as intellectual labor, more or less in the service of a national brand (since the Power’s idea of 

television was idyllic in its elitism). Here it is, for instance, a dialogue from a show made by 

the former reporter Alexander Stark:  

 
R: What do you do all day long? 

AP: I walk.  

R: And do you take any advantage of this, do you learn something when you 

walk like that? 

AP: Absolutely nothing. 

R: Knowing that you don’t take any advantage of walking, do you continue 

doing this, though? 

AP: I would like to know many things, but it’s impossible. 

R: Why? 



 

 French Journal For Media Research – 2/2014 – ISSN 2264-4733 

------------------------------------------------------------------------------------ 

 

 

11 

 

AP: Because I don’t have studies. After eight classes, you can’t reach too far. 

(…) 

R: Can you name a great poet? 

AP: …Kafka. 

R: Yes, but Kafka wasn’t a poet. (Stark:1975:32-33)  

 

Regarded from this point of view, the social conduct connected with passivity and impeached 

by the critical thought descending from the Frankfurt School, must be partly understood as a 

reaction to summonses diffused by the press in the name of the Communist Party. The very 

same television through which the political power summoned people in ideological and 

informative programmes to work more assiduously and, above all, more efficiently, broadcast 

American series and varieties which canceled the expected effect. The signification of this 

passivity changes as soon as the Communist regime is replaced by capitalism, presided over 

by the implicit discourse of the wish for accumulation. Precisely for this reason, to speak 

about Romanian television after 22nd December 1989 means to discuss a cultural and political 

phenomenon different, to a great extent, from how it was before. This is to be continued.  

 

 

references 

 

Archives 
 

Societatea Radio Romania Archives 

 

TVR Visual Archives (Filmoteca) 

 

Magazines 

 

(1963-1975) RadioTV 

 

(1956-1965) Presa noastra 

 

(1963) Contemporanul  

 

(1968) RadioTV 

 

 

Books  
 

(1972) Cu privire la Radioteleviziunea română, Extrase din rapoarte, cuvîntări, expuneri, 

articole. Bucureşti: Oficiul de Presă şi Tipărituri al Radioteleviziunii Române. 

 

Andrei Ş, Betea L (2011)  I se spunea Machiavelli. Bucuresti: Adevărul. 

 

Bignell J, Fickers A (eds) (2008) A European Television History. London: Wiley-Blackwell. 

 

Boia L (1999) Mitologia ştiinţifică a comunismului. Bucuresti: Humanitas. 



 

 French Journal For Media Research – 2/2014 – ISSN 2264-4733 

------------------------------------------------------------------------------------ 

 

 

12 

 

Bren P (2010) The Greengrocer and his TV. The Culture of Communism after the 1968 

Prague Spring. Cornell University Press. 

 

Castoriadis C (1999) “Les Destinées du totalitarisme” in Domaines de l’homme. Paris: Seuil. 

 

Ceauşescu N (1969) “Raport al Comitetului Central al PCR cu privire la activitatea PCR în 

perioada dintre Congresul al IX-lea” in Congresul al X-lea al PCR. Bucureşti: Editura Politică 

 

Pavel Câmpeanu (1970), “Televiziunea – exigențe funcționale și funcționalitate”, in Mihail 

Cernea (red.), Contrinutii la sociologia culturii de masa. Bucuresti : Editura Academiei RSR  

 

Cornescu, A. (1960), “Televiziunea și gazetăria”. Presa noastră nr.4 (48), p.6-7 

 

Cosasu R (2014) Personal interview with the author 

 

Crowther, William, The Political Economy of Romanian Socialism. New York: Praeger, 1988  

 

De Certeau M (1980) L’Invention du quotidien. Paris: Gallimard. 

 

Demetrescu M. C. (1964) « Anchete de presa in tarile capitaliste ». Presa noastra, nr. 6-7, p. 

16-17 

 

Ellis J (2000) Seeing Things. Television in the Age of Uncertainty. London: I.B. Tauris. 

 

Georgescu S (1962) “Publicistica de la televiziune”. Presa noastra, nr. 2-3. 

 

Hall S (1982) „The Rediscovery of Ideology: return of the repressed in media studies” in                 

Gurevitch M, Bennett T, Curran J, Woollacott S (eds) Culture, Society and the Media. 

London: Methuen, p. 56-90. 

 

Hendy D (2013) Public Service Broadcasting. New York: Palgrave Macmillan.  

 

Hoog E (2010) La Télé. Une histoire en direct. Paris: Gallimard. 

 

Howe I (1959) “Mass Society and Post-Modern Fiction” in Partisan Review 3: 427. 

 

Latour B (1990)  Enquête sur les modes d’existence, Paris: La Découverte, 1990 

 

Latour B, (2012) “L’universel, il faut le faire”. Interview taken by Élie During et Laurent  

Jeanpierre, Critique, no 786, 2012 

 

Manea Mircea (1964) “Însemnări din Franța”, in Presa noastră, nr.6-7. 

 

Malita, Mircea, Dinu C. Giurescu (2011), Zid de pace, turnuri de fratie. Bucuresti : Compania 

 

Matei, Alexandru (2013), O tribuna captivanta. Televiziune, societate, ideologie in Romania 

socialista, 1965-1983. Bucuresti: Curtea Veche.  



 

 French Journal For Media Research – 2/2014 – ISSN 2264-4733 

------------------------------------------------------------------------------------ 

 

 

13 

 

Mustata D. (2012): ”Within Excess Times and a Deficit Spaces. Cross-border television as a 

transnational phenomenon in 1980s Romania” in Fickers A., Johnson C. (eds.) Transnational 

Television History: a Comparative Approach. London, Routledge. 

 

Purcaru I. (1963) ”Note la un festival” in Contemporanul, 6th of September,  

 

Rupea, R. (1964) ”Filmul documentar ca gen de presa” in Presa noastra, nr. 6-7. 

 

Stark A. (1975), Reportaj despre un reportaj, Cluj-Napoca : Dacia. 

 

 

Sitology 
 

http://www.rtv.net/magazinele-bucurestiului-de-odinioara-va-mai-amintiti-de-eva-adam-sau-

romarta-copiilor foto_45416.html. 

 

 

 

 

 

Cette œuvre est mise à disposition selon les termes de la Licence Creative Commons 

Attribution 4.0 International. 

 

http://www.rtv.net/magazinele-bucurestiului-de-odinioara-va-mai-amintiti-de-eva-adam-sau-romarta-copiilor%20foto_45416.html
http://www.rtv.net/magazinele-bucurestiului-de-odinioara-va-mai-amintiti-de-eva-adam-sau-romarta-copiilor%20foto_45416.html
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

